VI GÖR SKILLNAD

Vi gör det

Här skulle vi kunna berätta om hela vår portfölj av digitala lösningar som används i Volvohandeln. Men det gör vi inte. Tro oss, vi brinner för våra lösningar och för att utveckla dem. Men lösningarna är viktiga först när våra användare når positiva effekter genom att använda dem. Läs mer om hur vi uppnår dessa effekter åt Volvohandlarna i tre case nedanför.

Förenkla, förenkla, förenkla, HELT ENKELT

Vårt mål är att förenkla. Vi hjälper våra användare att få flyt i vardagen, jobba smartare och spara tid som kan frigöras till annat.

+ 1000000 arbetsordrar

Flödar genom våra lösningar varje år

för att verkstäderna ska genomföra service, reparation och hjulskiften. 

+ 240000 bilar

Bilar säljs årligen genom våra lösningar

Nya och begagnade bilar. Personbilar eller transportbilar. Alla flödar de genom våra lösningar.

+ 200000 onlinebokningar

Görs årligen av Volvohandelns kunder

Allt fler bilkunder sköter sina verkstadsbokningar via mobilen, surfplattan eller datorn.  

Servicemarknad

Mer flyt när vi förenklar för serviceteknikern

Volvohandelns Personliga Servicetekniker får Sverige att rulla. Varje år servar och reparerar de över 1 miljon bilar. För att hantera så stora volymer och samtidigt ge kunden ett personligt bemötande, krävs IT-stöd som är enkla och sparar tid. Vi har hittills lyckats kapa mer än halva administrationstiden för våra Personliga Servicetekniker. Så här gick det till.

I grund och botten har vi byggt lösningar för att skapa flyt i teknikerns arbetsdag. Vi har optimerat varje moment i deras vardag, från verkstadsbokningen, jobbet i verkstaden till utlämning av den färdiga bilen. Vi började med att ge teknikern en bra start på dagen, en god översikt av bokningarna i kalendern. Genom denna kan varje tekniker planera sitt arbete och skapa en god struktur i sin vardag. När sedan jobbet ska göras har vi strävat efter att ta bort onödig friktion. Detta har vi åstadkommit genom att skapa enkla vägar genom systemet, som ger färre klick och är lätt att lära sig. Att ge våra tekniker mer tid för kunden och bilen. Det är vår mission. Och arbetet med att förenkla fortsätter.

Bilförsäljning

Att köpa bil ska vara en upplevelse

Att köpa en bil idag är en kundresa både digitalt på nätet och fysiskt i bilhallen. Fler och fler kunder vill ha valfriheten att hoppa mellan den digitala och fysiska miljön, när det passar dem. Kunden kan börja bygga en bil i surfplattan för att fortsätta några timmar senare hos bilförsäljaren. Kanske boka en provkörning direkt på hemsidan. Eller signera affärsförslaget hemifrån för att slippa åka till bilhallen. 

Detta ställer nya krav på digitala lösningar. Bilförsäljaren vill ha en samlad och uppdaterad bild av kunden oavsett om det sker i bilhallen eller på nätet. Allt från byggda bilar på nätet, provkörningsbokningar, affärsförslag eller bilbeställningar till fabrik. Att tillgängliggöra våra tjänster på nätet och ge våra bilsäljare bästa möjliga stöd. Det är vårt uppdrag och vår passion. 

Digitalisering

Bilkunderna bokar själva och älskar det

Med ett moderniserat IT-stöd i grunden skapas förutsättningar för digitalisering, vilket gör att vi idag kan erbjuda en palett av bokningstjänster online. Tjänsterna finns tillgängliga på Volvohandlarnas hemsidor och i Min Volvo- appen.

Kort sagt, där kunden vill boka finns tjänsterna. Service, reparation eller hjulskifte är några exempel. Fördelarna är uppenbara. Det som tidigare tog tid för användarna gör nu bilkunderna själva. Och bilkunderna gillar det. Antalet bokningar online ökar kraftigt varje år, vilket resulterar i allt högre tidsbesparing för våra personliga servicetekniker.